Hvordan slipper jeg af med skudlus i mine normannsgraner?

Håber I kan hjælpe mig.

Jeg har for 5 ½ år siden sat 54 nordmannsgraner i min store have. I år se mange af træerne bleggrønne ud og mister nåle hist og pist så der kun er tørre mørkebrune grene tilbage. Nogen har fortalt mig, at det ser ud til at træerne har eller har haft lus. Der sidder – på mange af træerne – en masse »sorte prikker« på undersiden af grangrenene og enkelte steder sidder der klumper af hvid slimet stads hvori der »bor« nogle små hvide »ting«.!

Har mine træer lus og hvordan får jeg hurtigst muligt bekæmpet dem inden mine træer tager for meget skade. Det går nemlig stærkt.

Jeg har et enkelt problemtræ. Det er en næsten 2,20 meter høj mørkegrøn og meget flot nordmannsgran. Lige pludselig for 3 uger siden begyndte der – lidt tilfældigt rundt omkring på træet – at komme enkelte brune nåle. Der er ikke tale om hele områder med derimod enkeltnåle fordelt over hele træet. Det udvikler sig meget hurtigt. Har I nogen ide om hvad problemet er og hvad jeg skal/kan gøre ved det?

Håber meget på jeres hjælp.

Med venlig hilsen
Gitte Lund, august 2004

Svar

I et tilfælde som dette er man nødt til at søge oplysning hos de bedste kilder. Jeg har brugt Menzinger og Sanftleben: »Parasitäre Krankheiten und Schäden an Gehölzen«, Parey 1980, ISBN: 3489649222. På side 131 finder jeg følgende (min oversættelse): »Særligt på Abies nordmanniana bliver nåle på de unge majskud nedadbøjede og krusede. På et senere stadium gulner, visner og tabes nålene. De ramte skud kan tørre fuldstændigt ind, og unge planter kan dø. På nålene og også på skuddene ses talrige små (ca. 1 mm store) vingeløse lus med hvidt voksovertræk. De er meget skadelige!«

Lusen hedder ædelgran-skudlus (Dreyfusia nordmannianae). Dyret overvintrer som barklus på de samme træer, som havde lus på nålene om sommeren. I juni opstår den generation, som vandrer imd på grenene og overvintrer der. Vingede lus findes ikke, og al formering sker ved jomfrufødsel. De dyr, der er på dine træer, er med andre ord sandsynligvis kommet der allerede fra planteskolen.

Jeg vil foreslå dig at vaske grene og stammer grundigt af med en opløsning af brun sæbe (eller du kan også købe insektsæbe). Der skal meget til, det skal gøres snart, og arbejdet skal udføres grundigt. Du bliver sikkert nødt til at gå de unge nåle efter i april–maj for at sikre dig, at du vitterligt slipper helt af med plageånderne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan slipper jeg af med skudlus i mine normannsgraner?