Hvilke træer skal jeg vælge langs indkørsel i villakvarter?

Vi har en 70 meter lang indkørsel i et nybygget villakvarter. Det ligger højt, ubeskyttet og der er ofte ret blæsende. Vores belysning er uplight – dvs. lys der lyser op fra en nedgravet lampe i jorden.

Vi vil gerne have træer langs indkørslen. De skal være hurtigtvoksende, ikke svine for meget, gerne en stor krone som bliver lyst op af lamperne. Må gerne kunne samle sig til en flot allé med tiden. Har I nogle forslag til hvilke slags træer vi skal vælge? Vi har selv overvejet blodbøg.

Med venlig hilsen
Ann Due Pasgaard, september 2004

Svar

En 70 m lang alle i et villakvarter – med blodbøg! Det lyder som en klar opskrift på nabostridigheder med indblanding af hegnssyn. Jeg går ud fra at pladsen til træer er meget begrænset.

Jeg kan foreslå mindre træer, der er opstammede, gerne så de underste grene begynder i 2 m højde eller derover. Plantes med 6 m mellemrum i rækken. Træerne skal stå lige over for hinanden på begge sider af vejen, og med en afstand til vejkanten på mindst 2 m og meget gerne mere, f.eks. 3 m. Så bliver der næppe problemer med at få plads til bilerne mellem trækronerne. Men træerne (og kronerne) skal jo heller ikke genere inde på naboens grund.

Det med mellemrum i rækken afhænger vel også af afstanden mellem de allerede nedsatte lamper: måske havde det været smartere at tænke på træerne først?

Plant f.eks. tjørn, prydæble, prydkirsebær eller røn.

Glansbladet tjørn, Crataegus prunifolia ‘Splendens’
Prydæble, Malus hybrid ‘Street Parade’
Prydkirsebær, Prunus hilleri ‘Spire’
Røn, Sorbus thuringiaca ‘Fastigiata’
Den sidstnævnte er nok mest vindfast og robust.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer skal jeg vælge langs indkørsel i villakvarter?