Hvilke små stedsegrønne træer kan gro i krukker?

Jeg kunne godt tænke mig 2 opstammede træer i krukker foran vores hoveddør – de skal være stedsegrønne. Jeg har 2 ægte laurbærtræer, Laurus nobilis, men kan de stå ude om vinteren? Har I andre forslag?

Med venlig hilsen
Rikke Nicolaisen, januar 2005

Svar

Laurbærplanter skal stå køligt, men frostfrit om vinteren, og nok har klimaet ændret sig, men frostfrit er det dog ikke blevet endnu. Så der må tænkes i andre baner, som du også selv er inde på. Jeg kan foreslå følgende, hvor jeg går ud fra, at du sigter efter små, bladbærende stedsegrønne:

  • Portugisisk laurbærkirsebær, Prunus lusitanica. Smukke, blanke blade; næsten hårdfør.
  • Pernys kristtorn, Ilex pernyi. Særprægede, femkantede blade; fuld hårdfør.
  • Aralievedbend, Fatshedera × lizei. Kæmpestore, håndfligede blade; næsten hårdfør.
  • Turnereg, Quercus × turneri. Typiske egeblade, men vintergrønne; fuldt hårdfør.

Jeg håber, dette kan falde i smag, ellers kunne man vælge trebladet dværgcitron, Poncirus trifoliata, som ganske vist er løvfældende, men som har både smukke blomster og spændende frugter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke små stedsegrønne træer kan gro i krukker?