Hvordan passes et oliventræ?

Jeg har i fødseldagsgave fået en oliventræsplante, og nu er jeg i tvivl om, hvor ofte jeg skal vande den, og om den må stå i fuld sol?

Kan den overvintre udenfor, eller skal den ind om vinteren?

Med venlig hilsen
Inger, juni 2002

Svar

Et oliventræ er jo tilpasset langt sydligere himmelstrøg, så ja, den kan stå i fuld sol, og ja, den skal tages ind om vinteren efter den første frost og stilles køligt. I vækstsæsonen skal den have rigeligt med vand og næring, men må endelig ikke stå og soppe. Den kan godt tåle at tørre let ud mellem vandingerne.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan passes et oliventræ?