Hvordan dyrker man hortensia i potter?

Jeg har nogle hortensia i potter, i skygge, og jeg overvejer at plante mine 3 havehortensia over i potter og ligeledes placere dem i primært skygge. Men hvordan overvintrer jeg disse potter med hortensia? Jeg kan sætte dem i ly i stald eller lade, men jeg kan ikke tage dem ind. Skal jeg skifte al jorden i potterne næste år?

Når man kigger i lekturen om hortensia, er der vist delte meninger om bedste lysforhold – hvad anbefaler I?

Med venlig hilsen
Susann, juli 2005

Svar

Med hensyn til overvintring, så er det bedst at plante dem ud i jorden vinteren over, og evt. grave op igen om foråret og sætte dem i potter. Ellers skal de stilles, så rødderne ikke fryser.

Hvis de bliver i potterne, er det en god ide at tage planterne op af potten og beskære rødder, som er begyndt at køre rundt i potten, og evt. skære en smule af rødderne af, inden de igen pottes. Det giver den flotteste plante, at tage den ud af potten hvert år og omplante den med frisk jord.

Hortensia er en skovplante, og de forholdsvis store blade viser, at dens natur er halvskygge, den skal derfor helst være et sted med vandrende skygge. Der må altså gerne være fuld sol noget af tiden, men den skal have skygge i løbet af dagen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan dyrker man hortensia i potter?