Kan man beskære og flytte en snedrivebusk?

Kan man beskære en snedrivebusk her i september, og kan den evt. flyttes? Det drejer sig om en ca. 10–12 år gammel busk der er ca. 1,5 meter høj. Der har stået et fyrtræ bagved den, så busken er meget grim på den ene side.

Med venlig hilsen
Inge Thomsen, september 2002

Svar

Snedrivebusk, Spiraea × arguta, blomstrer med masser af hvide blomster i april/maj, og skal man sikre fortsat blomstring skal man beskære lige efter blomstring, så den kan nå at danne nye blomsterknopper. Man kan godt flytte planten, hvis man sikrer en god stor rodklump. Flyt planten sen efterår eller tidlig forår. Der skal vandes godt efter en flytning.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man beskære og flytte en snedrivebusk?