Hvornår kan vi plante selleri ud i det kolde forår?

I seneste Ugens Havenyt er der en ting, jeg er usikker på: Først skriver Karna, at hvis selleri allerede er udplantet, skal man beskytte dem, hvis vejret bliver for koldt. Og lidt senere står der at man slet ikke skal udplante selleri endnu, først når jorden er 14 grader. Skulle der måske have stået squash til sidst?

Jeg spørger, fordi jeg så nok hellere må købe en bakke selleri til som backup, hvis jeg har udplantet mine for tidligt.

Med venlig hilsen
Søren Juhl, maj 2015

Svar

Problemet med selleri er at de kan gå i stok, hvis de udsættes for en for høj kuldesum, som jeg skriver i denne Ugens Havenyt:

Selleri kan godt klare lave nattemperaturer, men hvis de udsættes for en vis mængde kulde, kan de løbe i stok. Selleriplanten registrerer kuldesummen og når den kommer over et maksimum, tror planten, at det har været vinter, og den gør klar til blomstring og frøsætning i løbet af sommeren. Problemet i denne uge er, at det også er køligt om dagen, så jorden bliver ikke varmet op, hvis der er dage uden sol, og den derfor ikke kan afgive ret megen varme om natten. Dækning med fiberdug kan begrænse varmetabet og skabe lidt højere temperatur omkring planterne.

Du har ret i, at det ikke er tydeligt nok, at jeg skriver om selleriplanter under forkultivering i drivhuset -selv om afsnittet kommer lige efter omtale af drivhusforhold. Det har jeg nu været inde og rette, så der nu står følgende:

Selleri er også et problem, selv i drivhuset. De kan godt klare lave nattemperaturer, men hvis de udsættes for en vis mængde kulde, kan de løbe i stok midt på sommeren. Selleriplanten registrerer kuldesummen og når den kommer over et maksimum, tror planten, at det har været vinter, og den gør klar til blomstring og frøsætning i løbet af sommeren. Problemet i denne uge er, at det også bliver ret køligt om dagen i drivhuset, så jorden bliver ikke varmet op, hvis der er ikke er sol, og jorden kan derfor ikke afgive ret megen varme om natten. Dækning med fiberdug kan begrænse varmetabet om natten i drivhuset og skabe lidt højere temperatur omkring planterne. Man skal ikke plante sine selleri ud endnu. Har man plantet dem ud, kan man forsøge at beskytte dem med to lag fiberdug, men det er ingen garanti for, at de ikke når over den maksimale kuldesum og kan finde på at gå i stok midt på sommeren.

Det er således helt korrekt, at der senere står, at selleri ikke skal plantes ud endnu. Squash heller ikke.

Jeg kan forstå, at du allerede har plantet selleri ud, og du har dermed en risiko for, at de går i stok midt på sommeren. Du kan ikke se det nu og tage højde for det. Om det sker, kan jeg ikke fortælle dig, det afhænger helt af din lokale kuldesum. Om du kan gardere dig ved at gå ud og købe nye selleriplanter nu, det kan jeg ikke fortælle dig, for det afhænger helt af, hvor de har stået. Hvis det er på et gadehjørne uden dækning om natten, har de haft det koldere, end dine udplantede. Det er sikrest at købe dem i en planteskole, hvor de står indendøre – og så selv afhærde dem inden udplantning. Det samme gælder i øvrigt alle varmekrævende planter, de står alt for koldt i salgsstativer udenfor, hvis nattemperaturen kommer ned under 8° varme.

Står selleri i store nok potter, haster det slet ikke med at udplante dem. Først i juni er fint.

Og så lige om selve plantningen. De må så absolut ikke plantes dybere end de står i såbakken. Får man begravet planten, danner den stort set ingen knold. Både når man prikler og planter er det bedre at planterne ligger hen ad jorden, end de plantes dybere. De rejser sig igen efter et stykke tid.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvornår kan vi plante selleri ud i det kolde forår?