Hvorfor lugter min aloe vera?

Jeg har en stor aloe vera plante. Den trives fint, og jeg har enkelte gange brugt gelen til sår osv.

Nu kom jeg ved et uheld kommet til, at knække en af bladene af. Og i stedet for at være gennemsigtig i farven, løber der gul væske ud. Og det lugter forfærdeligt.

Hvad kan det være der gør at den nu lugter? Er det fordi den kan have være knækket i forvejen og derfor er rådnet lidt eller?

Med venlig hilsen
Christina Grant Rædkær, juni 2016

Svar

Aloë vera, lægealoe, har lige under det øverste grønne cellelag en gul plantesaft, latex, som du helst skal undgå, hvis du ønsker at bruge den vandholdige gel i bladene.

Den gule latex er bitter og farver huden gul. Væsken siges at være et potent, naturligt afføringsmiddel.

Fjern derfor forsigtigt de øverste grønne cellelag og hermed den gule saft, før du bruger gelen, som har et vandindhold på 96%.

Den gule latex findes altså naturligt i plantens blade, uanset om de er beskadiget eller ej.

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvorfor lugter min aloe vera?