Hvordan ser man, om det er en gul raps- eller sennepsmark?

Måske er jeres generelle botaniske viden så stor, at I kan besvare følgende der ligger lidt udenfor haven: Når man passerer en gul raps- eller sennepsmark, er det da muligt i farten at bedømme om det er det ene eller andet. Er der struktur- eller duftforskel, eller er man nødt til at se nærmere på en enkelt plante?

Med venlig hilsen
Jesper Larsen, august 2003

Svar

Det er svært at bedømme de gule marker i farten, men langt de fleste marker er beplantet med raps. Planten bruges såvel til foder og fremstilling af rapsolie, populært kaldet nordens olivenolie. Blomstring sker for vintersædens vedkommende i maj, mens vårrapsen blomstrer i august måned, så på den måde kan du skelne såtidspunkt og afgrødens art.

Sennep, i form af enten gul sennep eller agersennep, optræder mange steder som ukrudtsplante, og kan bevare spireevnen i mange år, men den anvendes naturligvis også til fremstilling af sennep; på agersennep er selve frøene umiddelbart giftige og kan give kreaturforgiftninger. Raps kendes ikke som vildtvoksende, og findes kun som kulturplante; det er sandsynligvis en krydsning mellem havekål og agerkål og planten tilhører slægten Brassica.

Sennep har sin egen slægt Sinapis. Rent visuelt ligner de umiddelbart hinanden, dog er raps noget højere end sennep, op til ca. 1 meter mod senneps 20–60 cm. Raps har mere aflange, blålige blade. Sennep har stivhåret stængel på agersennep – især plantens nedre dele – mens raps er glat. Derudover er skulperne af forskellig længde. Raps har betydeligt længere skulper end sennep. Jeg kender ikke forskellen tilstrækkelig godt på duften, til at kunne sige noget om denne.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvordan ser man, om det er en gul raps- eller sennepsmark?