Hvorfor har min aubergine ikke givet frugter?

Den har blomstret lystigt med både store enkelte blomster med pigge på dækbladene og med klaser af mindre blomster. Nu – endelig – er der kommet en frugt, efter 8 dage er den stadig ikke på størrelse med en tennisbold.

Hvad har jeg gjort forkert, den har stået i sydsiden af drivhuset, jorddækket med græsafklip, og ser vældig stor og flot ud, men der mangler altså noget.

Med venlig hilsen
Brian Milwertz, oktober 2002

Svar

Jeg ved ikke, om du har set mit tidligere svar om auberginer, der ikke vil sætte frugt. Det lyder til at jeres er endnu mere uartig, hvis den først her i efterår har dannet en enkelt frugt. I øvrigt går det meget langsomt med udvikling af frugterne først og sidst på sæsonen, de skal have ca. 16 grader om natten for at føle sig godt tilpas!

De forhold der påvirker frugtsætning, og som jeg jeg beskrev tidligere, er meget svære at regulere i et hobbydrivhus, og auberginer er noget vanskeligt noget her i landet. Derfor skal man nok også overveje sortsvalget nøje. Den eneste sort, jeg har prøvet, der altid giver et tilfredsstillende resultat, er ‘Rima F1’, der også var den bedste for nogle år siden i Haveselskabernes afprøvning, og som fås hos Danfrø (små postordekataloger og enkelte frøbutikker). Der er også nogle småfrugtede japanske sorter, der ser ud til at give mange små frugter, men som jeg ikke er vild med.

De sorter, der ikke har klaret sig, er bl.a. de gode gamle amerikanske som ‘Black Beauty’, de »ikke-hybride«, og de italienske typer der har andre farver og tegninger. Jeg ved ikke, om du har lavet din egen plante, men det er værd at overveje: frø af ‘Rima F1’ er afsindig dyre, og bruges nok ikke til de almindelige købeplanter, medmindre denne sort oplyses på etiketten.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor har min aubergine ikke givet frugter?

Søg:

Støt Havenyt.dk