Vi har mange vækstproblemer i drivhuset – hvad skyldes det?

Vindruer, tomater og agurkernes blade i vores drivhus, bliver gule og visner efterhånden, som de vokser, og de små agurker bliver gule og falder af. Hvorfor?

Vi har købt en bog om planter i drivhuset, og vi synes, at vi er meget nøjagtige med at følge forskrifterne.

Vi tænkte, at der måske var for tørt, og vi forstøver nu 2 gange om dagen, det hjalp på tomaterne, melonerne er gået helt ud. Hvad gør vi forkert?

Drivhuset blev næsten steriliseret inden vinter, først med brun sæbevand og derefter med Rodalon.

Der har været små gennemsigtige æg på bagsiden af bladene, men disse har vi fået fjernet med en sæbeblanding, som vi fandt på Internettet, og de er ikke kommet igen.

Kun rød peber, georginerne og vores fucia trives rigtig godt i drivhuset. Vi havde ellers glædet os til at få en frodig vækst – dog trives tomaterne helt godt og sætter frugter, som de skal, men synet er lidt trist at se på.

Med venlig hilsen
Lissy Vibæk Mortensen, juni 2011

Svar

Ved nærlæsning af brevet fremgår det, at det især er agurker og meloner, samt i mindre målestok vindruer og tomater, der er problemer med. Det er svært at svare helt præcist på spørgsmålene, for der kan ligge flere årsager gemt i de oplysninger, vi får. Allermest sandsynligt er det dog, at problemerne skyldes brugen af Rodalon til »desinfektion« af væksthuset. Det fremgår af sikkerhedsbladet for Rodalon, at »produktet må ikke kommes i afløb, vandløb eller jorden« (jf. EU-forordning nr. 1907/2006), og dette miljøkrav har man ikke kunnet undgå at overtræde.

Bortset fra, at produktet altså ikke er blevet brugt efter forskrifterne, må man advare mod den holdning, at det betaler sig at desinficere sig frem. Det er velkendt, at sådan en fremgangsmåde fremmer – og netop ikke hæmmer – skabelsen af hårdføre bestande af skadegørende bakterier og svampe. I stedet bør man nøjes med almindelig, daglig hygiejne i væksthuset: Slæb ikke smittede planter, jord, kasser eller værktøj ind i huset, og tilfør en let omsat kompost til jorden hvert forår. I sådan en kompost findes alle de organismer, der er i stand til at holde de skadegørende i skak.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Vi har mange vækstproblemer i drivhuset – hvad skyldes det?