Er det smart med regnvandstank i drivhuset?

Jeg er i gang med at bygge drivhus. Der vil jeg lave regnvandsopsamling. Så tænkte jeg på, om jeg skulle putte regntønden ind i drivhuset, så drivhuset kan få fordel af vandets varmelagringskapacitet. Det opsamlede regnvand vil jeg bruge til vanding i drivhuset, men jeg er tvivl, om det skadeligt at vande med vand, der har ligget varmt og stillestående?

Med venlig hilsen
Benjamin Bro-Jørgensen, december 2011

Svar

Det er en rigtigt god idé at bruge vandets varmekapacitet som temperaturbuffer i drivhuset, så gør endelig dét.

Der er ikke noget skadeligt for planterne i vand, som har stået et stykke tid. I ældre tid anbefalede men ligefrem, at vand til vandingsformål helst skulle stå en uges tid, før det blev brugt. Der er dog et par risici: dels kan vandet blive for varmt i beholderen (temperaturer over 52 grader giver svidninger), og dels kan vandet blive ubrugeligt som drikkevand – men det sidste er vel ikke aktuelt?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Er det smart med regnvandstank i drivhuset?