Tomaterne rødmer ikke – hvorfor?

De fleste af mine tomatplanter står med grønne tomater i kapilærkasser i mit drivhus. Vinduer og dør står åbent hele døgnet. Mine øvrige tomatplanter står på terrassen ved en sydvendt mur i store potter med hul i bunden. Planterne har jeg selv drevet frem, og de blev sat ud, da nattetemperaturen blev tilpas høj. Jeg har gødet begge hold planter løbende. Hvad er mon forklaringen på, at jeg ikke har fået en eneste rød tomat endnu? Vil jeg overhovedet kunne nå at få modne tomater i år? Jeg sylter de grønne tomater, når sæsonen er slut – men jeg tvivler på, om den overhovedet får begyndt. Er der en forklaring? kan jeg nå at gøre noget i år? Skal jeg gøre noget anderledes til næste år?

Med venlig hilsen
Thomas, august 2012

Svar

Tomaterne er længe om at modne i år, men tidlige sorter sået først i marts vil have røde tomater nu. Normalt er alle sorter solgt af danske frøfirmaer tidlige sorter.

Hvis du først har sået i løbet af april kan det være forklaringen, især hvis det er sent modnende sorter. Det er jo fristende at vente med at så, da man sagtens kan have store planter til det er plantetid i april. Men der går en vis tid fra såning til første røde tomat, derfor skal man forkultivere tomater til drivhus først i marts og til friland ca. 1. april.

Hvis du har taget frø af købesorter i foråret, kan det være en anden forklaring, da de sorter, vi får som tomater sydfra, måske ikke er sorter, som egner sig til det danske klima. Her skal vi bruge tidlige sorter for hurtigt at få modne tomater.

Jeg tror dine grønne tomater vil begynde at modne i løbet af september. Du kan se den begyndende modning ved at de grønne tomater begynder at blive lysere grønne, inden de blive orangegule og derefter røde.

Tomater modner helt ind i oktober, og du kan godt prøve at lukke lidt for drivhuset for at give mere varme, men det er med risiko for, at der kommer fugtighed på bladene og dermed angreb af kartoffelskimmel og gråskimmel. Jeg har i drivhuset høstet modne tomater så sent som sidst i november i et mildt efterår. Det er gerne første nattefrost, som afslutter tomatsæsonen i et koldhus.

Du kan i øvrigt godt stoppe med at gødske planterne her i september. De skal modne tomater nu, så de må gerne pines lidt. Knib også blomster af, de kan ikke nå at udvikle flere tomater.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Tomaterne rødmer ikke – hvorfor?

Søg:

Støt Havenyt.dk