Skal nye skud fjernes på tomatplante i vindueskarm?

Hvordan plukker man en tomatplante? Er det de nye skud?

Med venlig hilsen
Randi Niclasen, maj 2014

Svar

Det er sjovt det der med fagsprog. Først forstod jeg slet ikke dit spørgsmål med at plukke en tomatplante. I fagsproget hedder det at nippe en tomatplante eller knibe skud af.

Inden du overhovedet begynder at fjerne skud fra en tomatplante, skal du lige være sikker på, om det er en højtvoksende tomatplante, som bliver ved med at vokse opad og sætte nye blomsterklaser hele sæsonen. Det er en såkaldt snoretomat, og de skal have knebet alle sideskud af, men endelig ikke topskuddet. Man kan lade et af de nederste sideskud vokse op, så man får en tostammet tomatplante. Det bruges især til de svagerevoksende cherrytomater. Men i en vindueskarm bør du holde dig til en enkelt stamme.

Men hvis det er en busktomat, du har, som kun vokser til en vis højde og derefter kun sætter blomster på sideskuddene, så skal den ikke have fjernet sideskud. Den bliver til gengæld ret omfangsrig – håber du i givet fald har en bred vindueskarm, eller det er en lille og svagtvoksende busktomat.

Tomatsorter er ret forskellige, og derfor er det til dyrkning i en vindueskarm vigtigt at vælge svagtvoksende sorter.

Se mere om at knibe tomatplanter i artiklen Knibning af tomater

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Skal nye skud fjernes på tomatplante i vindueskarm?