Kan jeg flytte en 5 år gammel vin til nyt drivhus?

Jeg har en 5 år gammel vin i mit drivhus. Den kraftige storm i lørdags (8.januar 2005) har imidlertid fuldstændig jævnet mit drivhus med jorden. Kan jeg beskytte vinen, der nu står i fri luft, til foråret?

Hvis jeg vælger, at nyopføre et drivhus et andet sted, kan en vin i den alder så flyttes?

Med venlig hilsen
Preben Juhl Nykjær, januar 2005

Svar

Din vinplante burde sagtens kunne klare sig igennem vinteren udenfor drivhuset, så det er ikke nødvendigt at gøre noget for at beskytte den, med mindre det er en helt særlig følsom sort, eller hvis vi får en tomåneders isvinter med minimumstemperaturer imellem -20 og -30, og det tror jeg ikke, vi får i år.

Da man kan antage, at det er en drivhussort, har den dog brug for den ektra varme i vækstsæsonen, som et drivhus giver, for at modne. Derfor kan det være en god ide at genopføre et drivhus. Det kan godt lade sig gøre at flytte gamle vinplanter. Flyt den her i vinter, og prøv at få så meget rod med som muligt. Toppen bør du til gengæld skære meget tilbage. Du løber en vis risiko ved at flytte vinen, men der er en god chance for at det lykkes, hvis du er omhyggelig med rødderne.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan jeg flytte en 5 år gammel vin til nyt drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk