Dør vores gæs på grund af ændrede græsningsforhold?

Vi har på et marked i juli købt 4 gæs (2 hvide og 2 mørke) samt 10 ænder. Vi har de første 4–6 uger haft alle gående sammen på et græsareal, hvor vi også har anlagt et mindre vandhul på små 4 m². For en uges tid siden blev græsarealet udviddet med et tilstødende område, som af vegetation består af græs og diverse variationer af ukrudt. For 3 dage siden fandt vi en af græssene ude af stand til at rejse sig, og efter knap et par timer var den død. I dag led en af de mørke gæs samme skæbne.

Kan det være noget af vegetationen på det nye areal, som de ikke kan tåle, eller bliver vandhullets vand forurenet for hurtigt af afføring af måske især ænderne. Det bliver skiftet med ca. 10 dages mellemrum.

Er der »grøntsager«, som er kendt for uheldig indflydelse på gæs’ helbredstilstand?

Der suppleres dagligt med et tilskud af korn og til tider noget brød (mest for ændernes fornøjelses skyld).

Med venlig hilsen
Arne H. Nielsen, september 2004

Svar

Både ja og nej.

Jeg tror ikke kostforandringen, specielt en ændret flora, har nogen som helst skadelig virkning på dyrene. De har gode sanser og vælger det fra, de ikke kan lide.

Min erfaring med gæs er, at der kan opstå sygdomsproblemer, næsten altid med døden til følge, som virker særdeles uforklarlige. Et gæt kan være en infektion. Jeg har en gang sendt en gås til undersøgelse på Landbohøjskolen, men så vidt jeg husker gav det et negativt resultat – altså ingen forklaring. Gæs er uhyre skrøbelige, når de bliver syge, især de første halvanden måneds tid. Bliver de syge skyldes det sandsynligvis et samspil af forkert sammensat foder, således at de ikke vokser hurtigt nok, måske mangel på græs, og ikke mindst fugt, kulde og træk.

Hvis jeg forstår spørgsmålet rigtigt, så er skiftet sket på et tidspunkt, hvor gæssene er ca 6 uger gamle (?). Hvis det er tilfældet, og de samtidig har været ubeskyttede mod dårligt vejrlig, så er forklaringen ligetil. De tåler ikke regn og fugt, før de har udviklet den voksne fugls fjerdragt.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Dør vores gæs på grund af ændrede græsningsforhold?