Hvor kan man købe vinbjergsnegle til udsætning?

Kan De oplyse mig om, hvor det er muligt at købe levende vinbjergsnegle, da vi gerne vil have nogle gående i haven?

Med venlig hilsen
Finn Jochumsen, august 2006

Svar

Inden man overvejer at få fat i vinbjergsnegle til udsætning i haver, er det vigtigt, at man gør sig klart, at der ikke kun i egen have, men også i de tilstødende haver ikke uddrysses midler mod snegle, f.eks. Ferramol (blå korn), da disse også dræber vinbjergsnegle, hvis de æder dem.

Jeg har spurgt Skov- og Naturstyrelsen om man må indsamle vinbjergsnegle i naturen til udsætning i sin egen have. Jeg har modtaget dette svar:

  • Vinbjergsnegl er omfattet af »Bekendtgørelse om fredning af krybdyr, padder, fisk, hvirveldyr, planter m.m«, i daglig tale Artsfredningsbekendtgørelsen, som man kan finde på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside.
  • Vinbjergsnegl må ikke indsamles i erhvervsmæssigt øjemed og må heller ikke, med bekendtgørelsens ord »sælges, købes, opbevares, byttes, konseveres, transporteres eller udstilles…« Det betyder, at man heller ikke må indsamle dyr med henblik på at etablere en ny bestand i sin egen have. Imidlertid kan man søge Skov- og Naturstyrelsen om dispensation til at indsamle et antal dyr med henblik på at etablere en bestand i sin have. Får man dispensation til at foretage en sådan indsamling vil det typisk blive stillet som vilkår at man kun indsamles et begrænset antal dyr på loklaiteten for ikke at udrydde en bestand. Hvor mange dyr det er er vanskeligt at give en generel vurdering af, men da sneglene er hermafroditter, vurderes det, at man ved at indsamle under halvdelen af de snegle man ser, efterlader tilstrækkelig med snegle til at sikre bestanden.
  • Styrelsen er ikke bekendt med om der er sneglefarme der evt. sælger dyr med henblik på opbygning af nye sneglefarme.

Skov- og Naturstyrelsen anbefaler i sin artikel Vinbjegsnegl, at man for at hjælpe arten indsamler snegle på forskellige lokaliteter, så bestande ude i naturen ikke udryddes. Samme sted kan man læse, at den især findes i Østjylland og Østdanmark omkring større byer, klostre og herregårde. Især er den almindelig omkring København.

På www.danmarks.net fandt jeg ved søgning på vinbjergsnegle disse tre firmaer, men om det er levende snegle, de sælger, står der ikke noget om.

Vinbjergsnegle Og Biavl
Egebakvej 79–9740 Jerslev J
Tlf.: 9883 1305

Vinbjergsnegle
Mellemholmvej 37–9240 Nibe
Tlf.: 9834 1216

Lund’s Vinbjergsnegle
Dybedalsvej 13–4550 Asnæs
Tlf.: 5965 2760

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvor kan man købe vinbjergsnegle til udsætning?