Kan man så tranebær og få frugtbærende buske?

Jeg har netop købt en pose storfrugtet tranebær.

Lagde mærke til, når de bliver delt på langs, at de ligner små æbler samt også har lidt duft som æbler. Er der nogen sammenhæng – er de i familie?

Inde i det lille kærnehus er der flere frø. Kan man så disse og forvente blomstrende/frugtbærende tranebærbuske inden for få år?

Ønsker jer alle et dejligt efterår!

Med venlig hilsen
Christian, november 2012

Svar

Først det centrale: ja, det kan – i princippet – godt lade sig gøre at frøformere storfrugtet tranebær, men det er ikke så enkelt endda. Dels skal frøene være modne (dvs. ikke hvide), dels skal de skilles fra de spirehæmmende stoffer i bærret, og dels skal de sås ud på en jord, som rummer de rette mykorrhiza-svampe.

Det sidste er det sværeste, men det burde kunne lade sig gøre at grave en almindelig tranebær op (efter at have fået tilladelse til det af lodsejeren!) og bruge jorden fra dens klump som iblanding i en jord, der består af lige dele grov sphagnum og filtergrus.

Frøene kan lettest skilles fra frugtkødet ved at mose bærrene forsigtigt og derefter skylle blandingen af frugtkød og frø grundigt i blødt, evt. kogt vand. Fjern derefter de aller groveste dele af frugtkødet og bland det tilbageblevne med fint sand, sådan at det lader sig fordele jævnt over en passende stor, meget jævn flade af ovennævnte jordblanding. Dæk frøene med et meget tyndt lag af det fine sand. Stil bakken eller potten udenfor, men beskyt den mod udtørring og mus.

Som det ses, er det i realiteten en opgave for uddannede og erfarne gartnere, og derfor kan det i stedet anbefales, at man køber én eller flere planter af storfrugtet tranebær, som er i handlen herhjemme.

Og så en bibemærkning: Både almindelig og storfrugtet tranebær hører hjemme i lyngfamilien, mens æble, røn, bærmispel osv. hører hjemme i rosenfamilien. Der er med andre ord ikke noget nært slægtskab mellem arterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man så tranebær og få frugtbærende buske?