Hvor kan man få presset æbler til most?

Hvis man har et meget stort overskud af æbler, og er ked af at smide dem ud, hvor kan man så evt. indlevere dem og få dem lavet til f.eks. æblemost eller æblesaft. Det må helst være et sted i Jylland, da jeg bor i Århusområdet. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Gitte Iversen, oktober 2007

Svar

Der bliver desværre færre mosterier, hvor man kan indlevere sine æbler og få æblemost som bytte. Man skal samtidig være opmærksom på, at man disse steder ikke får sin egen most med hjem, men at det godt kan være fra æbler, som f.eks. er blevet sprøjtet, selv om i hvert fald private normalt ikke bruger kræfter på at sprøjte æbletræer. Men mostæbler kan også være nedfaldsfrugt fra æbleplantager. I Jylland er der her i 2007 to mosterier tilbage, hvor man kan indlevere æbler og få most. Se artiklen Pres most af nedfaldsæblerne

Hvis man vil være sikker på at få mosten fra sine egne æbler, må man finde et sted, hvor man selv presser mosten. Netop i Århusområdet er der et par steder, hvor man kan bestille tid til at bruge en mostpresse – de kan også ses i artiklen Pres most af nedfaldsæblerne.

Hvis man hvert år har mange æbler, kan man jo overveje selv at købe en mostpresse og måske leje den ud. Man kan gratis blive optaget på listen i den omtalte artikel, hvis man lejer en eller flere mostpresser ud. Skriv til redaktionen@havenyt.dk med korte dataoplysninger, som de øvrige på listen er optaget med.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor kan man få presset æbler til most?