Hvordan opbevarer man hasselnødder?

I år har vi et pænt udbytte af hasselnødder. Vi har et spørgsmål om opbevaring. Er det muligt at opbevare dem i fryseren? Og i så fald – skal det være med eller uden haser.

Med venlig hilsen
Grete Larsen, oktober 2009

Svar

Ja, man kan godt fryse nødder. Jeg har prøvet med valnødder, men det er helt sikkert synd, for de får en blød konsistens, og mister efter min mening også smag. I øvrigt er det jo let lige at tage en håndfuld, fryse dem og se, hvad I synes om resultatet. Måske er hasselnødder mere velegnede. Mine frosne valnødder kunne dog fint bruges i bagværk.

Jeg ville vælge at nedfryse dem i knækket tilstand, så man bare lige kan tage en håndfuld – de fylder også mindre. Men prøv evt. begge dele – der kan være forskel i smagen med og uden skal. Haserne ville jeg fjerne, frosne nødder med haser kan alligevel ikke bruges dekorativt i en skål.

Men i stedet for at nedfryse dem, vil jeg anbefale, at I tørrer nødderne udbredt – det tager en halv snes dage. Test evt. ved at knække, hvornår I synes kernen ser tilpas tør ud. De skal ikke tørres til de skrumper ind. Derefter skal de opbevares køligt og tørt. Et køligt soveværelse, gæsteværelse eller entre er fint. Opbevarer dem i en kurv eller hængende i et net. Hasselnødder kan fint holde sig et helt år på den måde. De kan også holde sig, hvis de opbevares i et mere varmt rum, men så skrumper kernen for meget ind efter nogle måneder.

Hasselnød

Hasselnødder kan tørres i haserne, men ofte slipper de allerede ved plukningen, lidt afhængig af sort. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan opbevarer man hasselnødder?