Kan japanmispel normalt gro i Danmark?

Hvis det er tilfældet at japanmispel ikke kan gro i Danmark, så ved jeg ikke, hvor jeg bor.

Vi har de seneste mindst 5 år haft en af slagsen i vor have og tre år forinden i potte indendørs. Vi besluttede at plante den ud, og den har stået fint. Den er omkring 2 meter høj. Forrige vinter tabte den blade, men kom gladeligt igen. Efter denne sidste hårde vinter var den igen visnet ned. Vi var ved at tro, at den havde opgivet. For 4 uger siden begyndte den at vise tegn på bladspiring, og i løbet af de sidste 2 uger har den vist en vitalitet uden lige med masser af friske blade på alle grenene. Så nu er vi igen glade og stolte over – som kalder den – »Vor eksotiske« plante.

Vi bor i Faaborg ned til fjorden. I jan med frost periodevis ned til minus 8 grader. Dagen op til + 7–8 grader.

Med venlig hilsen
Nina og Gerhard Hillerup, Faaborg, juni 2011

Svar

Når jeg og andre hævder, at japanmispel ikke kan forventes at overleve i Danmark, så har det den gode grund, at planten oprindeligt er hjemmehørende i den sydlige del af det centrale Kina (bl.a. i Hubeiprovinsen), hvor vintertemperaturen ikke kommer under 3 plusgrader. Derfra er planten taget i dyrkning i det sydlige Japan, hvor der er et endnu mildere vinterklima. Kort og godt må arten derfor anses for at være udpræget subtropisk, og den bliver da også kun dyrket erhvervsmæssigt i de sydligste dele af Europa.

Dette bekræftes desuden af den nævnte kendsgerning, at planten – selv i én af de allermest lune dele af Danmark (Als, Ærø og Sydvestfyn har en gennemsnitlig årstemperatur, der ligger 1 hel grad over landsgennemsnittet på ca. 8,5 grader) – taber alle bladene og først genetablerer nye blade så sent som 1 juni. Hvis den bliver udsat for at skulle præstere det to gange i træk, vil det koste den livet.

Men når det er slået fast, kan man selvfølgelig kun glæde sig over de gunstige forhold, som giver så smukt et resultat!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan japanmispel normalt gro i Danmark?