Hvorfor får mine kiwiplanter ikke frugter?

Vi har for ca. 10 år siden plantet 2 kiwiplanter i drivhuset, efter planen en han- og en hunplante. Vi har aldrig konstateret, at de har blomstret, og har derfor heller ikke set nogen frugter. De vokser meget, og vi bortskærer en del. Skal vi opgive planterne, eller hvad?

Med venlig hilsen
Jørgen Møller, maj 2002

Svar

Jeg vil gætte på, at der er tale om to planter af samme køn, forbyttet ved en fejltagelse. At I ikke har set den blomstre skyldes formentlig, at I har overset blomsterne. Min kiwi blomstrer på friland netop nu. Når først man har både en han og en hun, skulle der gerne afsættes rigtig mange frugter på en kiwiplante.

I kunne prøve at købe to nye kiwiplanter, både en han og en hun, og plante dem ind til de gamle. Hvis I har købt kiwierne i en fornuftig planteskole, som I stadig handler i, så kan det være, at gartneren er så flink at hjælpe jer lidt med de nye planter.

Hvis der kommer frost, efter at kiwiplanten har skudt om foråret, kan dette også være forklaringen, dvs. at blomsterne fryser bort hvert år, men det er usandsynligt i et drivhus og endnu mere usandsynligt i Assens, som jo ligger ud til vandet, hvor der sjældent er sen nattefrost om foråret.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor får mine kiwiplanter ikke frugter?