Hvordan omdanner jeg græsplænen til en mosplæne?

Jeg har en udsultet græsplæne, hvor mos har bredt sig over et stort område. I stedet for græsplæne ser jeg det som en god ide at etablere en mosplæne, da arealet sjældent bliver benyttet. Hvorledes fremmer jeg bedst mossets vækst og udbredelse.

Plæne med mos

Der er stort set kun mos tilbage i plænen. Foto: Knud Nielsen

Med venlig hilsen
Knud Nielsen, september 2009

Svar

Interessant, ny synsvinkel! Hvis man vil fremme mossets trivsel, skal man gøre det modsatte af det, som hæmmer dets vækst (og som man benytter sig af, når der er for meget mos i en græsplæne).

Derfor må en mosplæne gives følgende livsbetingelser:

  1. Skab skygge, gerne det meste af dagen (fremmer fugtigheden på mosplanterne)
  2. Anlæg plænen på en fugtig, vandholdende muldjord (fremmer fugtigheden i jorden)
  3. Hold kalk borte fra jorden (fremmer syredannelsen i jorden)
  4. Hold kvælstofholdige gødninger borte fra jorden (fremmer trivslen hos svampelivet i jorden)
  5. Lug græs og bredbladet ukrudt væk

Sådan må grundlaget være, men selv om det er de nødvendige betingelser, er det ikke også de tilstrækkelige, for der må yderligere én indsats til:

  • Vær tålmodig

Med dette sagt ønsker jeg held og lykke med et spændende haveprojekt, som det kunne være lærerigt for andre at høre om, når der er gået nogle år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan omdanner jeg græsplænen til en mosplæne?