Kan en forsømt plæne forvandles til en flot?

Jeg har lige købt hus for første gang. Jeg er den glade ejer af en håndskubber, men græsset har fået lov til at blive så højt (15–20cm), at det er umuligt at komme igennem med den. Så jeg har lånt mig til en motorklipper. Men den flår nærmest græsset, og det, der kommer frem under den, er ikke noget kønt syn. Så i den forbindelse en del spørgsmål!

  1. Skal man lade det slåede græs ligge, eller rive den sammen?
  2. Kan man efterså nu, da der er mange »tomme« pletter i plænen? Og hvorledes?
  3. Kan jeg komme ukrudtet i forkøbet til næste år? Der er mange tidsler og mos i plænen.

Alt i alt er plænen utrolig grim, og jeg går med drømmen om en flot plæne. Vil det kræve en ny plæne, eller kan de rette råd redde en gammel grim plæne (dele af den er nylagt, men af tidligere ejer uden held!)

Med venlig hilsen
Jonas Luttermann, september 2006

Svar

Når man forsøger at slå så lang en plæne, kan det næsten kun gå galt. Det bedste – og eneste fornuftige – til den længde er en le. Men måske har du nu fået hakket dig igennem det lange græs. Herefter river du alt det afslåede af. Og så slår du den en gang til med det samme, så græsset slås ordentligt i bund. Herefter slår du minimum en gang om ugen, indtil græsset ikke vokser mere engang midt i oktober. Måske er den lidt længere om at komme i gang igen end en uge, fordi den har været så forvokset. Men det er vigtigt at slå den tit, hvis den skal blive pæn.

Du kan godt efterså ved at drysse græsfrø ud. Hvis der er store bare pletter kan du forsøge at løsne jorden lidt inden såning, ellers drysser du lidt godt jord ned, inden du sår frøene, så de har gode spiringsmuligheder. Frøene skal have god jordkontakt. Det kan du skabe ved at gå hen over det såede areal eller bruge f.eks. bagsiden af en skovl.

Det er rigtig svært at udtale sig om, hvorvidt din græsplæne kan reddes, når jeg ikke kan se den. Drømmen om en flot plæne som greenen på en golfbane er ofte helt urealistisk. Bare at få noget i nærheden deraf kræver, at du vil slå plæne flere gange om ugen, bruge kemiske ukrudtsmidler, gøde og vande efter allle mulige forskrifter, osv.

En ganske almindelig pæn dansk græsplæne kan du få ved at slå en gang om ugen og lade det afslåede ligge til regnormene. En dansk normal vedligeholdt græsplæne indeholder både lidt mælkebøtter, som kan holdes nede i antal ved at stikke dem i foråret – eller nu for den sags skyld, lidt bellis og andre ukrudtsplanter. Tidsler kan ikke tåle at få klippet toppen af en gang om ugen, så de vil forsvinde med tiden. Hvis mosset kun er, hvor der er skygge, er der ikke meget at gøre ved det. Men prøv at læse artiklerne om græsplæne, hvor der er gode råd om både anlæg og pasning, bl.a. vertikalskæring, gødskning og bekæmpelse af mos.

Jeg synes, du skal give din plæne en chance og se, om ikke en regelmæssig slåning den næste måned giver den et tilstrækkeligt løft til, at du bliver nogenlunde tilfreds, eller i hvert fald tror på at du kan få den pæn i løbet af næste forår. I øvrigt slår en håndskubber, som er i orden, rigtig pænt, og så får man motion i tilgift. Alternativet er at omlægge græsplænen nu (starten af september) eller næste år sidst i april til først i maj. Enten ved at så eller lægge rullegræs.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan en forsømt plæne forvandles til en flot?