Hvor tæt skal planterne stå i en bøgepur?

Hvor mange planter skal jeg sætte pr. m², når jeg vil plante bøgepur?

Med venlig hilsen
Anja Thilla Boje, december 2002

Svar

Svaret er ret enkelt. Man planter normalt 4 planter pr. løbende meter, når man vil lave en linjeformet hæk. Hvis man tænker sig et pur i 1 meters bredde må det bestå af 4 rækker. Men planterne skal stå i halvforbandt (forskudt en halv planteafstand fra række til række). Derfor rummer to rækker henholdsvis 4 og 3 planter. På én kvadratmeter skal der altså bruges (2 × 4) + (2 × 3) = 14 planter. Se illustrationen nedenfor.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvor tæt skal planterne stå i en bøgepur?