Hvordan forbedrer vi jorden på en byggegrund?

Hvordan giver vi haven en god start efter opførsel af nyt hus? Her tænkes specielt på, hvordan jorden kan forbedres, så græs, planter og frugttræer får gode forhold.

Der er tale om gammel, tung landbrugsjord i ca. 20–30 cm dybde over et tykt lag ler. Jorden er i øvrigt meget hård efter kørsel med entreprenørmaskiner.

Vi har tænkt på at få kørt noget kompost med sand på (f.eks. 10 cm over alt) og eventuelt lægge det fra byggeriet afskrabte jord ovenpå, mens bunken med ler køres bort. Herefter har vi tænkt os at grubbe jorden. Er det den rette vej frem, eller skal der f.eks. også tilsættes gødning, mere sand eller skal den »gamle« jord helt udskiftes?

Har i en god »opskrift« til løsning af problemet, som sikkert har interesse for mange nybyggere?

Med venlig hilsen
Karina Jensen, april 2002

Svar

For det første skal man gøre sig klart, at den »dybmuldede« jord, som er alle haveejeres drøm, kun kan laves med kompost og planterødder. Derfor: lad for alt i verden være med at blande sand eller grus i jorden, det gør den bare mindre frugtbar.

Grubning er mange ting, og den forkerte grubber kan gøre mere skade end gavn. Det er kun, hvis der står vand på jorden efter mindre regnvejr, at jeg umiddelbart ville anbefale en grubning, og da ikke dybere end 30 cm.

I køkkenhaven, hvor det er vigtigt, at jorden er løs, kan man løsne i to spadestiks dybde. Metoden er beskrevet i min bog: Økologisk Køkkenhave. Hvis man, da jorden blev rømmet før byggeriet, har været så venlige at lægge muld for sig og råjord for sig, er I heldige. Hvis I yderligere ikke skal bruge al jorden for at komme op i det rigtige niveau, er der selvfølgelig ingen tvivl om, at det er mulden, der skal lægges ud, og råjorden, der skal køres bort.

Hvis mulden har en passende sort farve er det helt fint. Så ville jeg nøjes med skaffe kompost til køkkenhave og evt. blomsterbede. Mange steder kan man hente kompost på genbrugspladserne. Den kan være god, men spørg efter »dræbersnegle«. Er mulden ikke mørk, må man overveje at lægge noget muldjord ud, evt. brugt kompost fra et champignongartneri (C-muld).

Endelig vil jeg nævne den »biologiske grubber«, stenkløver. Bare et år med stenkløver kan gøre underværker for forbindelsen mellem overjorden og de lidt dybere lag.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvordan forbedrer vi jorden på en byggegrund?