Hvad indikerer agerpadderok om jordens beskaffenhed?

Jeg har selv et begrænset kendskab til begrebet indikatorplanter. Men nu har jeg fået stillet spørgsmålet: Hvad gør jeg ved padderokker? Hvad indikerer den om jordens beskaffenhed?

Og jeg er altså ikke sikker nok i min antagelse til at ville svare.

Med venlig hilsen
Arne Andersen, maj 2003

Svar

Agerpadderok, Equisetum arvense, er noget skidt at døje med i haven. Den optræder på lerjorde hvor jorden er vandlidende og fugtig, altså hvor drænforholdene i jorden ikke er optimale. Bekæmpelse sker ved opgravning af jordstængler og minutiøs lugning. Man bør løsne jorden jævnligt med greb eller kultivator og forbedre jordens drænevne på sigt med kompost, sand eller grus.

Til de, der ikke kender padderok: Planten ligner »minijuletræer« og har stilklignende, kranstillede sideskud (~ blade) ved hver knæ, der er mørke ved basis.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvad indikerer agerpadderok om jordens beskaffenhed?