Kan man dyrke søde kartofler i Danmark?

Vi købte nogle »sweet potatoes« her til jul – 50 kr. per kilo! Kan vi dyrke dem herhjemme? Vi har tænkt os at købe nogle og sætte dem til spiring.

Med venlig hilsen
Maggie Sumner, december 2002

Svar

Det er aldrig lykkedes mig (desværre!) at dyrke søde kartofler, Ipomoea batatas, her i det nordlige Jylland – jeg har prøvet 2 gange. Jeg vil ikke påstå, at det ikke kan lade sig gøre, men vil tro, det er vanskeligere end at dyrke vandmeloner på friland.

Søde kartofler kan dyrkes i de nordlige amerikanske stater, der dog har en meget varmere sommer end vi normalt har. F.eks. skal man heroppe i det nordlige Jylland lægge ca. 30 dage til den gennemsnitlige høstdato for sukkermajs dyrket i staten Maine.

For at dyrke søde kartofler i de nordlige stater bruger man særlige sorter, udviklede til et koldere klima. Selv med disse fik jeg ikke et resultat, hverken på friland under plast eller i en balje. Jeg vil dog indrømme, at jeg kun havde få og sølle læggeknolde (skyldes min families langsommelighed, men man kan normalt slet ikke få tilsendt de velegnede sorter). Og dem i baljen nærmest druknede i forrige sommers regn. Rimelige planter fik jeg i begge tilfælde, men ingen knolde. Almindelige købekartofler lagt i drivhus gav masser af løv, men ingen knolde. Men planterne tror jeg er rimelig seje, hvis bare man kan give dem en lang varm modningsperiode.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man dyrke søde kartofler i Danmark?