Er kartofler gravet op i frostvejr ødelagte?

Kan man spise kartofler som lige er kommet op ad jorden i frostperioden, som lige er startet? Vi har »glemt« at grave alle kartoflerne op i efteråret og først gravet de sidste op nu. Er der noget med bakterier eller giftstoffer?

Med venlig hilsen
Nina Doege, december 2009

Svar

Hvis du har kunnet grave dem op, så er de ikke frosset og dermed ikke ødelagte som sådan. Men stivelsen i kartoflerne begynder at blive lavet om til sukker, hvis de får temperaturer under 5° C. Jordtemperaturen var for få dage siden 3–4° C i 10 cm dybde. Jeg gravede nogle få toppe op for ca. 5 dage siden, som vi også havde glemt, og de var fine og gode nok i smagen. Jordtemperaturen er i dag 2,6° i Vojens.

Men du kan smage dig frem til, om kvaliteten er i orden. Så anbring kartoflerne frostfrit over 5° C og så køligt som muligt – og mørkt, da de ellers bliver grønne og uspiselige. Under alle omstændigheder, så kan du bruge de små til brunede kartofler til jul – de skal jo alligevel være søde.

Kartofler med for sød smag kan godt bruges til læggekartofler, hvis ellers planterne har været sygdomfri og ikke har haft kartoffelskimmel. Har du dyr, kan du også bruge dem som foder efter kogning. Jeg kan huske som barn, at vi fodrede grisene med de sidste kartofler, efter at de var kogt i gruekedlen. Høns vil sikkert også gerne have dem.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er kartofler gravet op i frostvejr ødelagte?