Kan man skære læggekartofler over for at få færre spirer?

Mine læggekartofler spirer lystigt, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål. Jeg har læst, at mange spirer giver små kartofler, og det vil jeg selvfølgelig gerne undgå. Jeg mener at kunne huske, at jeg har læst om, at man i »gamle dage« skar sine læggekartofler i flere stykker med hver sit hold spirer – er det en brugbar metode?

Med venlig hilsen
Anja Egeriis, februar 2003

Svar

I tidsskriftet Praktisk Økologi er der i martsnummeret 2003 en artikel af Jens Peter Mølgaard, forsker ved Danmarks JordbrugsForskning, Foulum, om hvilke faktorer, der bestemmer, om man høster små eller store kartofler. Heri kan man læse, at når læggekartofler har mange spirer, bliver planteafstanden ved normal læggeafstand for lille, og det giver dermed små kartofler. I artiklen frarådes det at brække spirer af, da det giver adgang for sygdomme, og spirerne som regel kommer igen. Jeg har spurgt Jens Peter Mølgaard, og han fraråder også at skære læggekartofler over, da dette ligeledes giver adgang for sygdomme.

Når dette er sagt, så vil jeg sige, at jeg nogle gange har skåret meget store læggekartofler over ved lægningen, så jeg har fået 2–3 spirer pr. halvdel. Planterne er kommet fint op, men jeg kan ikke udelukke, at det har givet syge kartofler. I haven husker man jo ikke altid på, når man høster, hvordan læggematerialet var ved den enkelte plante. Og selv om det kan være uden problemer, så er risikoen for, at det går galt, der.

Det er netop for at afsløre den slags sammenhænge, at vi har brug for forskernes regelrette forsøgsarbejde på Danmarks JordbrugsForskning i Foulum og Årslev.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man skære læggekartofler over for at få færre spirer?