Hvordan dyrker jeg ræddikefrø?

Jeg har i Korea fået frø af en radisse/ræddike som på koreansk hedder chonggak; på engelsk ponytail radish. Af posen fremgår, at den skal såes i august – og det svarer vel nogenlunde til dyrkning af ræddiker herhjemme.

Nu er mine spørgsmål: Kan man mon lave en tidligere såning, eller hvad sker der? Hvis man vil lave frø – er det så en fordel? Jeg forestiller mig, at de måske vil gå i stok/blomst ved såning tidligere. Og hvor længe mon mine frø kan holde sig ved opbevaring i køleskab?

Med venlig hilsen
Maria Michel, marts 2003

Svar

De radiser, vi kalder kinaradiser – jeg mener at chonggak er af samme type – plejer at være følsomme overfor kold jord og daglængde. Dvs. at selv om de er toårige, går de meget hurtigt i blomst, hvis de sås om foråret/forsommeren og ved temperaturer under ca. 12 grader (luft). Til gengæld kræver de ofte en meget lang udviklingstid. Hos os skal de nok sås, som du er inde på, sidst i juli eller først i august. De kan tåle og endda vokse ved temperaturer omkring frysepunktet, men de fleste typer skal have ca. 3 måneder at vokse i, før det bliver så koldt.

Det ser ud til, at chonggak måske betyder »ung radis«. I hvert fald bliver denne type syltet og gæret som unge, faste rødder – sammen med bladene. Den skulle være fastere, men også stærkere i smag end andre kinaradiser. Syltningen sker om efteråret eller om vinteren. Men her kunne det evt. være nødvendigt at dække dem med plast eller net til sidst – jeg tror Korea har et længere og varmere efterår end her i Danmark.

Det ville nok være let at få frø fra en tidlig såning. Til gengæld ville man nok forstærke sortens tendens til at gå hurtigt i stok – måske kan man modvirke dette ved kun at tage frø af de planter, der blomstrer sent, hvis der er nogen forskel. Ellers gør man som med f.eks. majroer, gulerødder og rødbeder: tager rødderne op, udvælger de flotteste og mest typiske, og opbevarer dem (i kule, i sand og lignende) indtil de kan plantes ud igen om foråret. Der er nok ikke stor fare for, at der er andre blomstrende radiser, de kan krydses med (de krydses ikke med andre kålplanter). Men da de tilhører kålfamilien og er fremmedbestøvere, skal man have flere planter for at få ordentlige frø fra år til år – ca. 20 ville være godt. Til gengæld kan de sættes meget tæt, og selv om de ikke bliver så store giver de rigeligt med frø.

Radisefrø kan holde sig i ca. 5 år, hvis de opbevares tørt og køligt. De skal være meget tørre, før de kommes på glas og i køleskab. Et koldt rum er også godt. Frøsamlerne vil meget gerne få/købe lidt frø, hvis det lykkes at lave det!

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan dyrker jeg ræddikefrø?