Kan man lægge kartofler i juni?

Kan man lægge kartofler i juni? Hvis man kan – hvilken sort?

Med venlig hilsen
Allan Jensen, juni 2003

Svar

I og for sig er der ikke problemer med at nå at få kartoflerne til at give knolde, hvis der bruges en ikke alt for sen sort. En sen sort, betyder en der har en lang udviklingstid, og derfor er det bedre at tage en middeltidig eller en tidlig. Af tidlige vil jeg bestemt anbefale ‘Revelino’, fordi den smager bedst i længst tid. Kan også tåle at vokse til store knolde uden at blive karakterløs.

Det værste problem ved at lægge kartofler nu, er skimmelen. Det normale, økologiske middel mod kartoffelskimmel er at skære toppene af. Det går fint med planter, der har været igang siden foråret. De kan derefter bare blive liggende i jorden, og de udvikler sig faktisk noget efter at have mistet toppen. Kommer skimmelen tidligt i år, og det afhænger af vejret, kan du miste hele din høst.

Du kan jo prøve at se på planteskolen, om de skulle have læggekartofler endnu af en forholdsvis resistent slags, eller du kan så rødbeder i stedet for. De kan også give vintermad, og det er ikke for sent at så.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man lægge kartofler i juni?