Kan jeg nå at lægge et nyt hold kartofler i august?

Nu hvor løgene og hvidløgene er taget op, kan jeg så nå at plante en gang sene kartofler?

Med venlig hilsen
Petter Rønning, august 2006

Svar

Du kan jo prøve at sætte nogle toppe her midt i august og se resultatet. Det er altid godt at afprøve grænser – især nu hvor klimaet ændrer sig. Det er altid lærerigt at høste egne erfaringer – om det bliver med eller uden kartofler,

Vækstsæsonen er ikke særlig lang nu, og dagene bliver hurtigt kortere. Man kan godt sætte en 2. afgrøde af kartofler, men man har altid sagt, at de skal i jorden senest først i juli for at nå at give en høst af nye kartofler i efteråret. Så du får nok ingen kartofler ud af det.

Hvis du i forvejen dyrker mange kartofler i køkkenhaven, er det en dårlig ide at sætte kartofler som 2. afgrøde, da det giver større risiko for opformering af kartoffelnematoder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg nå at lægge et nyt hold kartofler i august?