Skal jordskokker forspires inden lægning?

Jeg kunne godt tænke mig at plante jordskokker i min have, både for at dække for en lidt for åben hæk, men også fordi de smager vidunderligt. Jeg vil bare høre om jordskokker skal spire ligesom kartofler, inden de lægges, eller om man bare graver dem ned uden spirer? Jeg synes ikke rigtigt, jeg kan finde svar på det nogen steder. På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Malene, februar 2007

Svar

Du sætter knoldene her i marts – så tidligt som muligt. Men jorden skal selvfølgelig først være bekvem at bearbejde. Det er bedst at lægge dem, inden de spirer i april.

De lægges i 15 cm dybde med en indbyrdes afstand på 45 cm – eller 60 cm mellem rækker og 30 cm i rækken.

Du kan læse mere i artiklen Jordskokker

Jordskok spire

Jordskok skal sættes inden spiring og roddannelse, helst så tidligt som muligt, normalt i marts. På billedet ses en spiret jordskok med begyndende roddannelse i sidste halvdel af april. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal jordskokker forspires inden lægning?