Bør man komme valnøddeblade i komposten?

Jeg er blevet fortalt, at blade fra valnødder indeholder et stof, der er væksthæmmende og derfor ikke kan bruges som kompost. Er det korrekt?

Med venlig hilsen
Allan Palgaard, oktober 2003

Svar

Det er fuldstændigt korrekt, at valnøddeblade indeholder et stof, som virker hæmmende på andre planters vækst og spiring. Det samme gælder f.eks. blade fra skyrækker, thuja og lærk, men det gælder også frugtkødet i talrige frugter: appelsin, blomme, ribs osv.

På den baggrund er det let at nå til den mening, at så skal man ikke lægge løvet af disse planter i komposten, men det er ikke rigtigt. Sagen er, at den nedbrydning, der finder sted i kompostbunken, også nedbryder disse uheldige stoffer. Den kompost, der kommer ud af processerne, er med andre ord helt fri for de spirehæmmende stoffer. Der har været lavet kontrollerede forsøg med netop stofferne i valnød, og forsøget viste – til forskernes forbavselse – at stofferne nedbrydes så hurtigt i en levende jord, at de næsten ikke er til at spore!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Bør man komme valnøddeblade i komposten?