Kan varmeudvikling i kompost forårsage brand?

Der kan jo blive ret varmt i midten af en stor godt passet kompostbunke. Er der nogen risiko for brand, hvis bunken enten er placeret i en trækasse eller ligger op ad et hegn?

Med venlig hilsen
Kirsten Dam, juni 2005

Svar

Det korte svar er nej. Vådt hø, der komposterer, kan blive så varmt, at det starter ildebrande. Det er set, men i kompost er der så meget jord, at den risiko ikke er der. Min kompostbeholder af træ er 25 år gammel og er ikke det mindste sodsværtet.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan varmeudvikling i kompost forårsage brand?