Hvor kan man købe Wasabi planter?

Min kæreste synes, at det kunne være rigtig spændende at have en wasabi plante – som jeg har læst her på jeres hjemmeside. Han har snart fødselsdag, og er det muligt at købe/bestille en et sted?

Med venlig hilsen
Thea Stenholt, februar 2010

Svar

Jeg har været i kontakt med Inge Marit og Alf Andersen på Stendemose gartneri, som producerer Wasabi som en del af deres sortiment med Tasty Plants.

De oplyser at de primært sælger til de danske salgsselskaber f.eks. Gasa Group, Greemex osv. Af forhandlere ved de, at bl.a. Bo Grønt, Grønne Danmark og Plantorama havecentrene har Tasty Plants i deres sortiment, herunder også Wasabi.

Hvis nogen kommer forbi gartneriet i Stige ved Odense, kan det lade sig gøre at købe planter direkte, men de henviser helst til ovenstående forhandlere.

Wasabi

Wasabi japonica fra Stendemose Gartneri Foto: Floradania.dk

Wasabi er helt sikkert en spændende plante at dyrke, men den regnes for svær at dyrke, så følg vejledningen, som er med planten.

Wasabi skal holdes permanent fugtig – den vokser normalt i rindende vand, og den må ikke stå i solen. Er vinduet nordvendt, kan man dog stille den i vindueskarmen. Den kan dyrkes ved stuetemperatur på 21–22° C, og det er jo eneste mulighed at dyrke indenfor i øjeblikket. – Kilde: www.freshwasabi.com. Det er antagelig bedst at der ikke er varmekilde under vinduet.

Der er masser af netsteder, hvor man kan læse mere om dyrkning af wasabi.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Søkjærgård Samsø

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvor kan man købe Wasabi planter?