Afgiver zinkbaljer metaller til krydderurter?

Jeg har netop fået fingrene i en stor gammel zinkbalje, som jeg overvejer at dyrke krydderurter i. Spørgsmålet er, om zinkbaljen afgiver metaller til afgrøderne, og om det derfor er sundhedsskadeligt?

Med venlig hilsen
Leif Jensen, april 2002

Svar

Dit spørgsmål har været vidt omkring. På Per Kølsters opfordring ringede jeg til Fødevaredirektoratet, hvor Bente Faber havde fgl. kommentarer:

Der er ikke lavet direkte undersøgelser af, hvad zinkbaljer afgiver, og planter optager. Spørgsmålet er også, hvad zinkbaljen er lavet af. Er der f.eks. tale om en legering, som indeholder nikkel eller cadmium? Og alle planter optager ikke lige meget af betænkelige stoffer. F.eks. optager solsikker megen cadmium, mens der ved tomatdyrkning i cadmiumholdig slam ikke er konstateret et tilsvarende stort cadmiumindhold i planterne.

Det er også et spørgsmål om dosis, og krydderurter er jo ikke det, vi spiser store mængder af. Hun mener således ikke, der er den store risiko ved at dyrke krydderurter i zinkbaljer, men hvis du vil være helt sikker, så dyrk i stedet krydderurterne i uglaserede eller ufarvede, glaserede krukker.

Bruger du zinkbaljen, minder Per Kølster om at sørge for, at der er masser af huller i bunden, så planternes rødder ikke drukner.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Afgiver zinkbaljer metaller til krydderurter?