Kan citroneucalyptus overvintre og blive til et træ?

Jeg har i foråret sået frø af Eucalyptus citriodora i mit krydderurtebed. På frøposen står etårig, men kan de evt. overvintre og blive til et træ? Udover at dufte, hvad kan planten så anvendes til?

Med venlig hilsen
Jeanette Bagger, august 2005

Svar

Selvfølgelig kan citroneucalyptus overvintre, men der skal være indendøre. Husk at grave planterne op før der varsles frost og giv dem en plads i din lune vindueskarm. Sørg for at jorden er leret, da planten er enorm tørstig.

Med tiden bliver den til et flot og velduftende træ. Jeg har selv haft et eksemplar i hallen på Medicinsk historisk museum i ca. 5 år – så gik det vist ud, det forsvandt i alle fald.

Brug de tørrede blade i te og brug blade i potpourrier, hvor duften kan afskrække flere insekter. Læg også blade mellem tøj for at undgå møl.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan citroneucalyptus overvintre og blive til et træ?