Egner disse krydderurter sig til indedørs dyrkning i potter?

Jeg har netop købet krydderurter i potter til at dyrke indendørs i min lejlighed – nærmere bestemt drejer det sig om timian, merian, citronmelisse, fransk estragon, salvie, oregano og basilikum. Jeg prøver nu at finde vejledning til, hvordan de forskellige urter bedst passes mht. vanding, hvor meget lys de skal have og hvilke der især er velegnede til at have indenfor.

Med venlig hilsen
Mette Bøgehus, september 2002

Svar

Alle krydderurter kan trives i potter inden døre i sommerhalvåret og hvis de bruges som grønt drys. er det bedst at sætte dem et solrigt sted – f.eks. i altankassen eller på terrassen. Et køkkenvindue kan også være udmærket, hvis man bare klipper af urterne og senere planter dem ud i haven.

Når det bliver vinter, vil ikke alle krydderurter være lige egnet til dyrkning inde. Jeg har dårlige erfaringer med merian, fransk estragon. Basilikum vil gerne gå ud når det bliver sparsomt med lys, så derfor regner vi den for at være etårig.

Det er altid en god idé at potte de købte krydderurter om i en større potte. Det er ofte spagnum som planterne vokser i, og det tørrer alt for hurtigt ud. Mere jord til planternes rodnet vil give dem større chancer for at overleve og skyde nye skud.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Egner disse krydderurter sig til indedørs dyrkning i potter?