Hvorfor har vore syren og blomme døde grene?

Næsten udgået syrengren

Næsten udgået syrengren Foto: Merete

Vi er lige flyttet til vores nye hus, og nyder at det hele efterhånden er sprunget ud. Desværre kan jeg se at der er nogle træer og buske i haven, som har mange visne grene, og ser sådan lidt halvdøde ud.

Jeg er nervøs for, om det måske kan være en sygdom, der spreder sig? Vi har nemlig mange små træer rundt omkring i haven.

Skal jeg fjerne de angrebene planter, eller kan de evt. reddes? Og hvordan forhindrer jeg at det spreder sig?

Jeg håber, jeg kan nå at redde min have.

Blommetræ med døde grene

Blommetræ med døde grene Foto: Merete

Død syrengren

Denne syren har en udgået gren. Foto: Merete

Med venlig hilsen
Merete, maj 2012

Svar

Det kan ses af fotografierne, at der er tale om blomme og syren. Men før vi kommer ind på den langsigtede kur, må der gøres noget straks, og det er at få fjernet alle de udgåede grene. Når de er klippet eller savet af, så skal snitfladerne ses efter, og hvis de viser brune aftegninger inde i det ellers hvide ved, så skal der skæres længere inde og gerne lige dér, hvor en sund gren udgår fra den syge.

Når det er gjort kan man begynde på den mere langsigtede pleje. Hos blommetræet skyldes de døde grene med stor sandsynlighed en svampesygdom, der hedder grå monilia. Den angriber med sporer, som dannes på allerede angrebet materiale (det er derfor, at de døde grene skal væk nu). Sporerne trænger ind i planten ad samme vej, som det bestøvende pollen. Derfor er det første tegn på grå monilia, at blomsterne bliver brune og hængende, men ikke falder af. På dette tidspunkt kan man nøjes med at klippe den lille kvist af, som blomsterne sidder på, og så er sygdommen fjernet. Til sidst – og det vil sige engang til efteråret – kan man styrke blommetræets almene sundhedstilstand ved at kalke jorden i hele drypzonen (dvs. det areal, som ville være i skygge, hvis solen stod lodret over træet). Det vil gavne træet meget, hvis dette bliver gentaget hvert år. Derimod bør man undgå at gøde under træet med nitratholdige gødninger (»salpeter« eller »NPK«).

For syrenens vedkommende er det mere usikkert, hvad der er den egentlige årsag, men ofte skyldes grendøden jordboende svampe (Phythophthora, Pythium eller Verticilium), som er trængt ind via podestedet, når planten kar stået for koldt og vådt. Også her må man straks fjerne det døde og syge, og derefter må man i gang med en mere langsigtet behandling. Her gælder det om at forbedre porøsitet og afdræning af plantens jord. Først fjerner man al vegetation under syrenen og graver et lag på 3–5 cm tykkelse af i en cirkel, hvis radius svarer til afstanden fra stammen og til et punkt lodret under den yderste skudspids. Derpå lægger man en topdressing ud i et tilsvarende tykt lag ud på samme areal. Denne topdressing bør består af 2 dele filtergrus til 1 del kompost. Dette kan suppleres ved at udgrave et hul i nærheden af planten. Det skal være ca. 1m dybt og foret med fibertex. Så fylder man op med sten, ral og grus indtil der er ca. 25 cm dybde tilbage. Så dækker man fyldets overflade med en lap fibertex, og til slut lægger man den nævnte topdressing ud i ca. 25 cm tykkelse oven på fibertexlåget. Denne behandling skaber overfladeporøsitet og afdræning, men for at fuldende behandlingen skal syrenen kalkes på fuldstændigt samme måde, som det blev beskrevet for blommetræet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor har vore syren og blomme døde grene?