Hvorfor er det inde i mine æblekvæder brunt?

Hvorfor er mine kvæder brune inden i. Mine æblekvæder trives og vokser tilsyneladende godt, men når de er modne er de smukke udenpå men brune indeni. Det er helt fra september, så jeg tror ikke, det er fordi de er overmodne.

Med venlig hilsen
Tove Steffensen, oktober 2014

Svar

Fænomenet med det brune indre kan skyldes mange ting, men ofte er det forbundet med ubalancer i jordens indhold af mineralske næringsstoffer.

Så det bedste råd er, at I må sørge for, at træerne har gode vækstbetingelser. Læg gerne en topdressing på 2–3 cm tykkelse ud under hele kronen, og brug en blanding af lige dele halvt omsat kompost, filtergrus og almindelig havejord.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

  • Kvæder i mad
    Artikler: Køkkenhaven > Frugttræer og -buske > Æbler, kvæder og pærer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor er det inde i mine æblekvæder brunt?