Hvorfor løsner barken sig på mit blommetræ?

På ét af vore blommetræer har et stort stykke af barken løsnet sig nederst på stammen. Inde under den 30 cm høje og 7 cm brede løse barkflis står stammen helt bar. 7 cm svarer til ca. 1/4 af stammens tykkelse (omkreds?). Hvad kan årsagen være? Skal der gøres noget ved skaden?

Med venlig hilsen
Gudmund Mortensen, maj 2002

Svar

Der kan være mange årsager til, at barken løsner sig. Der kan være tale om påkørsel, der kan være strålevarme fra et bål. Det kan også være, man har plantet træet for dybt, så der er kommet stammebark under jorden. En for dyb plantning resulterer i, at barken efter en periode vil blive ødelagt af svampe.

Men ligegyldigt hvilke årsager, der er tale om, er der ikke noget at gøre. Begynd endelig ikke at smøre noget på, men lad træets egne forsvarssystemer træde i kraft. Det betyder, at man må vente, til træet begynder at overvokse såret, og det kan tage flere år. Så hold øje med træet, sker der ikke en begyndende overvoksning i løbet af et par år, må man til at vurdere, om træet skal fældes.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor løsner barken sig på mit blommetræ?