Bør man bruge brintoverilte på planter?

Jeg har tidligere på Deres hjemmeside set emnet »Ferskenblæresyge« behandlet. Rådet har hver gang været »skær træet stærk tilbage« eller alternativt »forsøg med sprøjtesvovl« og ultimativt »ryd træet«.

Nu har jeg imidlertid i en tysk nyhedsgruppe læst, at man alternativt kan forsøge sig med en blanding af 3% brintoverilte blandet med 3% husholdningseddike umiddelbart før udsprøjtningen. Denne skal foregå mellem november og februar, og temperaturen skal mindst være 10° C. Sprøjtningen er foretaget i kontrollerede forsøg med kontroltræer og forsøgssprøjtninger med andre kemikalier, som det fremgår af linket.

Disse to husholdningskemikalier skulle jo være forholdsvis harmløse, idet førstnævnte anvendes til mundgurgling og sidstnævnte til syltning. Jeg synes, det kunne være et forsøg værd, inden folk rydder et træ, der måske kunne blive sundt igen.

På dette link kan De på tysk læse om Nyhedsgruppebrugerens kilde: Det statslige Dienstleistungszentrum Ländlicher Raum, Rheinhessen-Nahe-Hunsrück, Tidsskriftet Obstbau 8/2004

forum.garten-pur.de/Obst-Forum-25/Kraeuselkrankheit-bei-Pfirsiche-3844_A.htm

Med venlig hilsen
Karl Bilde, marts 2005

Svar

Jeg har været inde på det nævnte netsted: forum.garten-pur.de/Obst-Forum-25/Kraeuselkrankheit-bei-Pfirsiche-3844_A.htm, hvor jeg finder følgende oplysninger:

  1. Forsøgene har drejet sig om sammenligninger mellem godkendte bekæmpelsesmidler og visse desinfektionsmidler.
  2. Forsøgene er udført i varm vejr om foråret, dvs. før knophvilen er brudt.
  3. Blandingen eddike/brintoverilte gav 0% angreb af ferskenblæresyge (Det er et åbent spørgsmål, hvad eddiken skal gøre godt for – brintoverilten havde uden tvivl udrettet det samme uden iblanding af syre). Men formaldehyd gav kun ubetydeligt mere (0,3%).

Dette siger mig, at effekten skyldes desinfektionsvirkningen. Midlerne virker med andre ord, fordi de dræber alt, men er det økologisk fornuftigt? Og hvad sker der på længere sigt med planterne? Hvad nu, hvis folk mener, at formaldehyd er lettest at bruge (det er markant kræftfremkaldende)?

Det skal siges meget klart, at det ikke tilladt at fremstille eller bruge bekæmpelsesmidler, som ikke er godkendt til brug mod navngivne skadegørere. Man kan ganske vist ikke forhindre folk i at blande brintoverilte med eddike, men den slags private giftblanderi er en klar overtrædelse af loven.

Alt i alt må vi generelt fraråde, at man bruger hjemmeblandede bekæmpelsesmidler, hvor hverken den akutte eller den kroniske giftvirkning på mennesker og miljø er kendt. I det konkrete tilfælde bør man endelig afveje meget nøje, om hobbydyrkning – som ferskendyrkning jo er i Danmark – berettiger brugen af nogen som helst former for miljøgifte.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Bør man bruge brintoverilte på planter?