Hvad fejler min agurk?

I drivhuset har jeg plantet skoleagurker og produktione har været ubeklageligt, nu går det imidlertid meget langsomt og bladene er plettede gule og hvide og nogle af frugterne bliver også gule og dør.

Jorden i drivhuset er en blandning af beriget spagnum og den gamle jord.

Med venlig hilsen
Katja, august 2002

Svar

Agurkerne lider af mangel på ét eller flere næringsstoffer. Kun en jordbundsanalyse kan afgøre med sikkerhed, hvad der er i underskud, men den er dyr! I stedet kan du forsøge med at lægge et nyt toplag på, som består af lige dele harpet kompost og beriget sphagnum. Vær dog forberedt på, at de næste 2–3 agurker på hver plante vil gå tabt, før der er balance i tingene igen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler min agurk?