Hvad er årsagen til de sorte pletter på vore rosenblade?

Vore roser har fået nogle sorte pletter på bladene. Disse pletter breder sig, og til sidst bliver bladene gule og falder af. Hvad skyldes dette, og hvad gør vi?

Vi har gødet roserne (med nitrofaska) 1 gang i foråret og 1 gang midt på sommeren. Roserne har ellers været fine indtil nu, men nu ser de forfærdelige ud. Der er en del nye skud på roserne, som er grønne, men de begynder også at få pletterne.

Med venlig hilsen
Erik Jensen, august 2007

Svar

Der er rosenstråleplet, jeres roser har. I kan læse mere om denne svampesygdom i artikelen Stråleplet, hvor der også er anbefalinger omkring forebyggelse og bekæmpelse.

Måske har I gødet for rigeligt. Det er meget vigtigt at fjerne alle angrebne blade og få samlet alle blade op efter bladfald i efteråret, så smittespredningen begrænses mest muligt. Der er forskel på, hvor modtagelig de forskellige sorter er.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er årsagen til de sorte pletter på vore rosenblade?