Hvordan dyrker man hjertegræs?

Min svigermor har af og til nævnt at man ikke mere ser hjertegræs. Hvis hun kunne, ville hun gerne have den i haven. Efter hvad jeg kan forstå har jeg aldrig set en. Hvorfor er den »forsvundet« og kan den dyrkes i haven og kan sådan en skaffes?

Med venlig hilsen
Gitte Tjørnehøj, november 2002

Svar

Hjertegræs er vildtvoksende i Danmark og er ikke særlig besværlig, da den kan trives i næsten alle haver. Der må dog helst ikke være for fugtigt, og der må ikke være for meget skygge. Det er en tuegræs, som har næsten stedsegrønne blade. Omkring juni–juli måned blomstrer den med små hjerteformede blomster samlet i åbne blomsterstande. Dens botaniske navn er Briza media og den kan købes eller bestilles i mange planteskoler. Mange steder kan man også købe frø af den, og den kan sås om foråret, og spirer villigt. Du kan se planten på listen på denne side.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan dyrker man hjertegræs?