Hvad er den generelle definition på en beskyttet vokseplads?

Jeg har anskaffet fire Virburnum davidii. De kræver jo en beskyttet vokseplads. Spørgsmål: Er det nødvendigvis mod syd tæt på huset? Hvad er den generelle definition på en beskyttet vokseplads?

Med venlig hilsen
Jørgen Knudsen, november 2002

Svar

Der findes ikke en generel definition på hvad en beskyttet vokseplads er, og det kan være forkelligt fra art til art hvordan den skal beskyttes. Som regel tænkes der på beskyttelse mod vind, hvor det ofte er vigtigt med bundlæ for at unge planter skal kunne etablere sig. For en del planter er det ikke nok at have læ – de skal måske også placeres et sted, hvor der kommer sol og varme, og nogle skal også have en vokseplads så de er beskyttet mod stående vand. Men som regel tænkes altså på læforhold når der snakkes om et beskyttet voksested.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad er den generelle definition på en beskyttet vokseplads?