Hvad hedder den gråløvede plante, der dufter af karry?

Jeg har nogle buskagtige stauder som jeg ikke kan finde ud af, hvad er. De minder i stuktur meget om lavendel – har sølvfarvede »nåle« og blomstrer med gule faste skærme, som ligner noget, man måske kunne tørre? Planten har en meget stærk karryagtig duft både i blomst og blade.

Håber nogle kan hjælpe mig med at sætte navn på den – og gerne hvornår den evt. må/skal klippes ned eller beskæres?

Med venlig hilsen
Karen Brandt, oktober 2009

Svar

Jeg er ret sikker på, at det er karrryplanten, Helichrysum italicum, du har i din have. Karryplanten har intet med karry at gøre, andet end duften. Som du rigtig har bemærket, så er der noget evighedsblomst over den. Helichrysum er en slægt med ca. 600 arter, herunder hører bl.a. de evighedsblomster, vi dyrker i haven, og karryplanten. Karryplantens blomster kan tørres og bevarer den gule farve rigtig fint.

Man kan beskære den i foråret på linje med lavendel, dvs. ikke klippe i bund, men skære tilbage hvis den begynder at fylde for meget på den tildelte plads. Men det er ikke nødvendigt at klippe i den hvert år. Som du kan se på billedet nedenfor, så er det i marts en flot plante.

Karryplanten kan være lidt sart, men overvintrer normalt, hvis den står et sted med lidt læ.

Helichrysum italicum

Flot karryplante sidst i marts. Den Økologiske Have. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder den gråløvede plante, der dufter af karry?