Hvordan får jeg mine stedmoderblomster i blomst tidligt på foråret?

Jeg har i efteråret sået stedmoderblomster i min køkkenhave. De nåede at blive til små planter, som jeg har dækket til i vinter med fiberdug. Mit spørgsmål er nu, hvis jeg gerne vil have disse planter i blomst hurtigst muligt, hvad gør jeg så? Skal de pottes og sættes i drivhuset? Skal jeg bare lade dem stå med fiberdugen over?

Med venlig hilsen
Minna Krogsgård, februar 2003

Svar

Lad os håbe, at fiberdugen har været tilstrækkeligt til at holde frosten på afstand. Stedmoderblomsterne bør ganske rigtig pottes og stilles ind i drivhuset/drivbænk (koldhus), så de kommer tidligere fra start. Hvis du har varme på i drivhuset og vil udplante, mens der stadig er risiko for frost i april, skal planterne afhærdes forinden. At tage planterne helt ind kan give nogle ranglede planter, hvis ikke dag/nattemperaturen varierer og hvis lysmængden er for lille. Et almindeligt vindue er ikke tilstrækkeligt – det bedste er så en uopvarmet udestue. Stedmoderblomster trives bedst på lerholdige jorde.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg mine stedmoderblomster i blomst tidligt på foråret?